🔊 Top 1000 dELUXe | Editie 2019. ➡️ Nummer 3: Eagles > Hotel California

🎙️ Drank, drugs, geld en vrouwen: het was er allemaal in overvloed in de Amerikaanse Rockscene, waar de Eagles in het begin van de jaren zeventig in verzeild geraakte. De verleidingen van het decadente Los Angeles waren dan ook moeilijk te weerstaan. Ook Don Henley, Glenn Frey, Randy Meisner, Don Felder en Joe Walsh genoten met volle teugen van het overmatige drugs- en drankgebruik. Voor “Hotel California” konden ze dan ook putten uit hun eigen ervaringen. In de song wordt een beeld geschetst van de schaduwzijde van de roem en de ontmenselijking van de entertainment-industrie. Rockartiesten die zich te goed doen aan ‘pink champagne on ice’, opgesloten in hun eigen wereld(je). ‘You can check out any time you like, but you can never leave’ is dan ook de afsluitende boodschap van de portier van “Hotel California”. Verder is de song ook een vingerwijzing naar het kapitalistische en vooral materialistische Amerikaanse leven, dat niet eens zo zeer terugslaat op California, maar eigenlijk op geheel Amerika.

“Hotel California” is, volgens sommige bronnen, beïnvloed door het nummer “We Used To Know” van Jethro Tull. Het was in 1969 een track op een succesvolle album “Stand Up”. De akkoorden zijn inderdaad vrijwel gelijk, en ten tijde van het uitbrengen van “We Used To Know” op single waren beiden bands op tournee door de Verenigde Staten.

📺 https://www.youtube.com/watch?v=qMYhayrx9Ec

(Top 1000 dELUXe| 🌐 www.hitjock-muzieksite.be